понеделник, 27 юли 2015 г.

Как се композира бюджетa на ЕС за 2016 г. ?

Кристалина Георгиева за бюджета на Европейския съюз за 2016 г... 



Кристалина Георгиева за бюджета на Европейския съюз за 2016 г. Започнаха първите "тристранни" обсъждания на бюджета на ЕС за 2016 г. Участниците са Европейската комисия, Европейският парламент и държавите-членки на ЕС. Участниците сядат на масата за преговори и държат в ръцете си проекта на бюджет за 2016 г, който комисията представи в края на май т.г.Това, което ние предложихме, е размерът на общите плащания да е 143,5 млрд. евро т.е. около 1% от брутния вътрешен продукт на всички страни-членки в ЕС или около 2% от публичните разходи. Това е около 80 цента или лев и 50 стотинки на ден на гражданин на ЕС. Събрани заедно, тези левчета генерират сума, с която европейските данъкоплатци допринасят изключително много за нашия по-добър живот. Бюджетът на ЕС е много важен за инвестиции в трансевропейска инфраструктура, научни изследвания, устойчиво земеделие и много други сфери на дейност. Преговорите започват сега ще продължат през есента. Тогава работата по бюджета става интересна за повече хора – часовникът отброява последните дни и часове, а шансовете за договаряне на бюджета са на ръба. Но какво се случва, преди да достигнем момента, в който европарламентът и държавите-членки могат да решат какъв да е размерът на бюджета за следващата година? Е, преди да има бюджет, трябва да има проект за бюджет. Подготовката му е процес, който отнема време и усилия!Всъщност работата по проекта за бюджет за 2016 г. започна през декември 2014 г., т.е. веднага след приемането на бюджета за 2015 г. Тогава експертите в Генерална дирекция (ГД) "Бюджет" на Европейската комисия (или "DG BUDG") започнаха да правят изчисления и да събират информация, данни и проекти. След През пролетта на 2015 г. те имаха срещи, наречени "изслушвания", с колеги от други дирекции на Европейската комисия. За да изготви проекта за бюджет 2016 г., екипът на ГД "Бюджет" прекара стотици часове в срещи с колеги от комисията!По време на т.н. "изслушвания" екипът на ГД "Бюджет" събира информация от отделите и службите на комисията, за какво ще използват поисканите средствата, и обсъжда как те могат да бъдат инвестирани възможно най–ефективно. Това е дълъг и интензивен процес, както за ГД "Бюджет", така и за останалите дирекции в комисията, натоварени с това да разпределят средствата от бюджета. В комисията има 65 програми, всяка на стойност над 100 милиона евро на година, в това число 15 програми с бюджет от повече от един милиард евро всяка. Целта е прогнозните разходи на всяка една от тях да бъдат възможно най-точни, така че да използваме парите на данъкоплатците по най-добрия начин, за да постигнем целите на различните европейски политики.Може ли Европейската комисия да предложи какъвто й да е проект за бюджет, без да се съобразява с никакви ограничения? Не.Изчисленията на Комисията са обвързани с ограниченията, вече определени от Европейския парламент и от държавите-членки на ЕС. Тези ограничения (или "тавани", както още са известни) се съдържат в споразумението за Многогодишна финансова рамка (или "МФР"). МФР е седемгодишната бюджетна рамка, действащата в момента, която обхваща периода 2014-2020. Тази рамка определя лимитите за различните раздели на бюджета, например селско стопанство или външни политики. Можете да си представите МФР като лимит на кредитна карта, а годишните бюджетните разходи като действителната сметка за сумата, която сте похарчили през картата.Колко близо да стигнем до тези тавани и как разпределим парите по раздели е важно. Тези решения могат да доведат до увеличаване на инвестициите в инфраструктурата или до растеж на икономиката, до създаване на нови работни места или до опазване на околната среда. Обикновено в един бюджетен раздел са събрани редица програми. Например раздел 4 "Глобална Европа", включва средства за хуманитарната помощ на хората в нужда по целия свят , подкрепа за съседни на ЕС страни, мисии за сигурност и други. Парите в тази област винаги са малко, тъй като сме живеем в един постоянно променящ се свят, засегнат от конфликти и кризи, природни бедствия и стихии. Успоредно с вътрешните изслушвания екипите на комисията се срещат с Европейския парламент и представители на държавите-членки на ЕС. Те ни представят техните първоначални виждания, така че ние можем да изготвим реалистичен проект за бюджет.Преди комисията официално да представи проекта за бюджет, той преминава през вътрешни консултации. Службите на комисията споделят мнението си за проекта за бюджет и след това документите се обсъждат с екипите на комисарите. Докато се постигне съгласие за 99% от съдържанието на проекта за бюджет. Последният един процент може да бъде предмет на дискусии до последната минута. В бюджета за следващата година такъв пример беше дискусията около отварянето на две нови делегации на ЕС (думата на ЕС за посолства).И още една особеност – въпреки че представихме проекта за бюджет през май, пълният комплект документи се публикува чак през юни. Числата са същите, но информацията е много по-подробна и е преведена на всички официални езици на Европейският съюз. Пълният комплект документи, които съставляват проекта за бюджет, е над 2 500 страници. Тази година си обещахме занапред да не разпечатваме документите. (В електронен вид можете да ги видите тук).Нека преговорите за бюджет 2016 г. започнат сега! Да се надяваме този път да успеем да го договорим преди последната възможна минута, както се случи миналата година. И след като бюджетът за 2016 г. бъде приет, се надявам аз и моят екип да започнем работа по бюджета за 2017 г.!Кристалина Георгиева,заместник-председател на Европейската комисия с ресор Бюджет и човешки ресурси.

Няма коментари:

Публикуване на коментар